"מחברות שחורות – ויויאן", "איך אומרות שתיקה" ו"כוחו של הכלב" הם סרטי השנה של פורום מבקרי הקולנוע לשנת 2021

"מחברות שחורות"

פורום מבקרי הקולנוע בישראל בחר את הסרטים הטובים ביותר לשנת 2021. "מחברות שחורות – ויויאן", החלק הראשון בפרויקט רחב היריעה שיצר שלומי אלקבץ, קטף את תואר סרט השנה לאחר שקיבל את רוב הקולות מחברי הפורום. הסרט, שהופץ בחודש דצמבר, הוא הסרט התיעודי הראשון שזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפרסי השנה של הפורום. הבמאי זיקק שנים של חומרי וידיאו וקטעים מיומניה הכתובים של אחותו, רונית אלקבץ ז"ל, והתוצאה היא מכתב אהבה לאחת מענקיות המסך של הקולנוע הישראלי. במקביל, זוהי יצירה חכמה המספקת הצצה לנפש האמן וההתמודדות שלו מול יצירתו, מול המשפחה ומול עצמו.

בפעם השנייה הצביעו חברי הפורום גם בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר – ובחרו להעניק את הפרס לסרט "איך אומרות שתיקה" של שיר נוימן. הסרט, שהוקרן בפסטיבל "דוקאביב" ושודר בהמשך בערוץ yes דוקו, משלב את סיפורן של שלוש נשים – בהן הבמאית – לכדי יצירה אחת, מטלטלת ומורכבת. העיסוק האמיץ של הסרט בדיכוי ובטראומה מתגבש לכדי אמירה חזקה על הצורך להשתיק ולהסתיר נושאים הנחשבים לטאבו, ועל הכאב ההרסני שמביאה שתיקה זו.

"כוחו של הכלב", סרטה של ג'יין קמפיון, זכה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה השנה ומסתמן כמתחרה מוביל לפרס האוסקר. הפורום העניק לו ברוב קולות את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר, על היותו יצירה חכמה, פיוטית, מפתיעה עם הופעות מצוינות של צוות השחקנים הראשי. הבמאית יוצרת בסרטה החדש והמרשים דיוקן של אדם בהדחקה ובמנוסה מעצמו, שכניסתם של אנשים חדשים לחייו מאלצת אותו להתמודד עם עברו.

זו השנה התשיעית שחברי פורום מבקרי הקולנוע בישראל – המייצגים מבקרי קולנוע משלל גופי תקשורת בישראל – מעניקים פרסים לסרטים הטובים של השנה. שיטת הבחירה מתחילה בבחירות האישיות של כל מבקר ובהמשך – במידה ואף מתמודד לא זוכה בסיבוב הראשון ל-50 אחוז מהקולות – נערכות הצבעות בסיבוב שני ולעיתים שלישי, עד לבחירת הזוכה.

"כוחו של הכלב"

בתחילת הישיבה נבחרו נעמה רק ויהונתן צוריה להמשיך בתפקידם כיושבי ראש פורום מבקרי הקולנוע. רק וצוריה מסכמים את בחירות המבקרים:

"2021 הייתה שנה לא פשוטה עבור הקולנוע, אך לשמחתנו עם פתיחת בתי הקולנוע מחדש פגש הקהל סרטים ישראלים מסוגים שונים: קומדיות משוחררות רסן, סרטים הבוחנים את הרומנטיקה בימינו, יצירות שמאתגרות את המצב הפוליטי בארץ וכאלה שמנסות לחדש משהו בגבולות היצירה המקומית והבינלאומית.

חברי הפורום בחרו לראשונה בסרט תיעודי כסרט הטוב ביותר – סרטו של שלומי אלקבץ הוביל שנה מעולה לקולנוע התיעודי הישראלי, שמשתכלל ומשתפר ושובר את הציפיות שהוא בונה לעצמו. סרט בולט נוסף הוא "אגדת חורבן", המציג משהו שלא נראה קודם לכן בישראל: סרט אנימציה כמעט ללא תנועה, אפוס דתי והיסטורי המעיר לתחייה עולם אבוד. הציורים היפהפיים שיצרו דוד פולונוסקי ומיכאל פאוסט הם הישג חסר תקדים, לו בחרנו להעניק את פרס ההישג האומנותי של השנה.

כולנו מקווים שב-2022 נמשיך להיפגש ביצירות ישראליות מרתקות שעשויות ביד אומן ומצפים לראות מה הקולנוע הישראלי ימשיך להעניק לנו".

להלן סיכום הזוכים והמתמודדים החזקים בכל קטגוריה:

הסרט הישראלי הטוב ביותר: "מחברות שחורות – ויויאן", שלומי אלקבץ

טוען לכתר: "אגדת חורבן", גידי דר

הסרט התיעודי הישראלי הטוב ביותר: "איך אומרת שתיקה", שיר נוימן

טוען לכתר: "ענת גוב: על החיים ועל המוות", תמר טל ענתי

הבמאית הטובה ביותר: הדס בן ארויה, "מישהו יאהב מישהו"

טוען לכתר: נדב לפיד, "הברך"

התסריט הטוב ביותר: שלומי אלקבץ וז'ואל אלכסיס, "מחברות שחורות – ויויאן"

טוען לכתר: הדס בן ארויה, "מישהו יאהב מישהו"

שחקן השנה: אבשלום פולק, "הברך"

טוען לכתר: יואב הייט, "מישהו יאהב מישהו"

שחקנית השנה: נור פיבק, "הברך"

טוענת לכתר: אלישבע וייל, "מישהו יאהב מישהו"

תגלית השנה: אלישבע וייל, "מישהו יאהב מישהו"

טוענת לכתר: נור פיבק, "הברך"

ההישג האמנותי: דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט על יצירת הציורים עבור הסרט "אגדת חורבן"

טוענת לכתר: ז'ואל אלכסיס על עריכת "מחברות שחורות – ויויאן"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "כוחו של הכלב", ג'יין קמפיון

טוען לכתר: "ארץ נוודים", קלואי ז'או

הזוכים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל בהקרנות מסחריות בין ינואר לדצמבר 2021. הסרטים התיעודיים נבחרו מתוך כלל הסרטים שהוקרנו בישראל במסגרת פסטיבלים או הקרנות מסחריות או שודרו במסגרת טלוויזיונית. הפרסים אינם כספיים – אלא הצהרתיים ומוענקים מטעמי איכות.

על תהליך הבחירה

פורום מבקרי הקולנוע בישראל אימץ את שיטת ההצבעה המקובלת על ידי חלק מארגוני מבקרי הקולנוע בעולם. הקטגוריות שנבחרו להצבעה הן: סרט, בימוי, תסריט, שחקן, שחקנית, הישג אמנותי (צילום / פסקול / איפור וכדומה), תגלית וסרט בינלאומי.

 בכל קטגוריה  תהליך הבחירה זהה כדלהלן:

כל מבקר ומבקרת כותב/ת על פתק את בחירתו/ה. אם מעל 50% מהמצביעים בחרו באותו סרט – זהו הסרט הנבחר. אם שום סרט לא זוכה ב-50% מהקולות נערך סיבוב שני.

בסיבוב השני כל מבקר/ת כותב/ת על פתק עד שלושה סרטים – עם דירוג. בסיבוב זה ניתן להצביע אך ורק למועמדים שהוזכרו בסיבוב הראשון.

בין כל סבב של הצבעה מתקיים דיון על הסרטים המועמדים, על איכויותיהם ויתרונותיהם.

הסרט עם מספר הנקודות הרב ביותר יוכרז כזוכה אם הוא מופיע על יותר מ-50% מהפתקים. אם לא: עורכים הצבעה שלישית בין הסרטים שזכו למספר הנקודות הרב ביותר. בסיבוב זה הסרט שזוכה ברוב הקולות הוא הזוכה.

סרט ישראלי הוא סרט שיוצריו המרכזיים ישראליים, שמומן בחלקו בכסף ישראלי ועיקר הפקתו נעשתה בישראל ולא שודר בארץ לפני הקרנתו המסחרית בבתי הקולנוע. סרט בינלאומי הוא כל סרט שלא עומד בתנאים הללו, וחובה שהופץ בארץ באופן מסחרי, בבתי הקולנוע, בטלוויזיה או בשירותי סטרימינג או VOD, במהלך השנה האזרחית.

בקטגוריה התיעודית הוחלט לבחור מראש "שורטליסט" של הסרטים התיעודיים הבולטים של השנה, רשימה אותה גיבשו מספר חברים בפורום במטרה לעזור למקד את את הדיון ולאפשר לחברי הפורום הפחות בקיאים להשתתף בבחירה.

פורסם בקטגוריה פרסי פורום המבקרים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *